Evilwitch Geplaatst op 02-12-2011, 19:10 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Beste schrijvers en trouwe lezers,

Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben zijn de afgelopen twee verhalenwedstrijden nou niet bepaald denderend verlopen en, afgezien dat het voor de schrijvers die inzet tonen nogal frustrerend is, is het vooral voor iedereen heel erg jammer. De wedstrijden zijn erg leuk en ze geven de laatste motivatie om dan eindelijk eens een spetterend verhaal op papier te zetten.
Toch verloopt het nu een aantal keer niet zo soepel meer en lijkt de fut eruit te gaan. Dit topic is bedoeld om te discussiëren over het houden van een nieuwe wedstrijd en de eventuele aanpassingen in het concept, zodat we er weer met volle teugen van kunnen genieten.

Oftewel:
Wat zijn jouw ervaringen met de VW?
Vind jij dat er een nieuwe VW moet komen?
Waarom denk jij dat de VW's niet goed meer liepen?
Wat denk jij dat een positieve impuls kan geven zodat de VW weer opbloeit?

Poll: Moet de VW blijven bestaan?
[*]Ja.
[*]Nee.
[*]Ja, als het toegankelijker wordt gemaakt.
Tussenstand:

Poll: Wat denk jij dat er moet worden veranderd aan de VW?
[*]Niets, de VW is goed zoals hij is.
[*]Het schrijftermijn moet worden verlengd.
[*]Het schrijftermijn moet worden verkort.
[*]Er moeten grote en kleine VW's komen.
[*]De eisen moeten worden worden bijgesteld.
[*]Ik zou een ander type VW willen proberen.
[*]Meerdere antwoorden. (licht toe in post)
[*]Ik heb een ander idee. (licht toe in post)
Tussenstand:

Literaire groet,

Evilwitch

Dit bericht is gewijzigd op 05-12 23:07.

meld dit bericht aan een moderator

Blue Caterpillar: "Who are you?" Alice Kingsley: "Absolem?" Blue Caterpillar: "You're not Absolem. I'm Absolem. Stupid girl." 
alice Geplaatst op 02-12-2011, 19:18 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Dit vind ik dus een goede vraag. Wat moeten we met de verhalenwedstrijd gaan doen. En ook ik vind het jammer dat sommige mensen zich niet inzetten terwijl ze wel mee willen doen.

lieke Geplaatst op 02-12-2011, 20:45 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Mij lijkt het nog steeds een leuk concept maar de school mentaliteit is wss meer van een week van te voren serieus bezig zijn en niet de hele maand(en) van te voren al. Zo komt het in ieder geval op mij over, ik zelf heb het vaak gewoon te druk en heb al zeker een maand niet meer aan mijn eigen verhaal geschreven......

"That went well" -'Expecto Patronum' 'Lily? After all those years?'  'Always'  - 'You have your mother's eyes' 
Evilwitch Geplaatst op 02-12-2011, 22:18 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik vraag me dus af of de mensen die het steeds niet redden (maar wel graag meedoen) ideeën hebben hoe ze toch mee kunnen schrijven.
Is een maand niet lang genoeg? Zijn de eisen te streng? Kortom: Wat denken jullie dat zou kunnen helpen?

Dit bericht is gewijzigd op 02-12 22:18.

Blue Caterpillar: "Who are you?" Alice Kingsley: "Absolem?" Blue Caterpillar: "You're not Absolem. I'm Absolem. Stupid girl." 
lieke Geplaatst op 03-12-2011, 12:17 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik had gelezen wat je zei, een maand lijkt me aan de hand van de resultaten niet genoeg en de eisen worden erg specifiek wat moeilijk is. Ik heb geen idee wat helpt, helaas.

"That went well" -'Expecto Patronum' 'Lily? After all those years?'  'Always'  - 'You have your mother's eyes' 
Howlingwolf Geplaatst op 03-12-2011, 13:35 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-12-2011, 12:17 lieke schreef:
Ik had gelezen wat je zei, een maand lijkt me aan de hand van de resultaten niet genoeg en de eisen worden erg specifiek wat moeilijk is. Ik heb geen idee wat helpt, helaas.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat zelf al zouden we meer tijd krijgen, we nog niet eerder beginnen. (Geheel uit mijn eigen perspectief genomen ik ben een fervent uitsteller (!)) IK zou alsnog in de laatste week pas beginnen.

Dus.. spreek me tegen als je het er niet mee eens bent

I've seen Sweeney Todd more times than many therapists would consider emotionally healthy 
morgan Geplaatst op 03-12-2011, 14:01 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Ik moet instemmen bij Howlingwolf. Ik ben ook erg goed in het uitstellen. We kunnen ook de regels aanpassen!

Een vw organiseren, de eisen erbij zetten. Mensen een verhaal laten schrijven en dan pas, als ze hun verhaal afhebben, hun naam op de lijst met schrijvers zetten. Misschien dat dat helpt

Ik hou van het leven, ik hou van de zon. Ik open de deuren, en flikker van het balkon  
Howlingwolf Geplaatst op 03-12-2011, 14:03 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-12-2011, 14:01 morgan schreef:
Ik moet instemmen bij Howlingwolf. Ik ben ook erg goed in het uitstellen. We kunnen ook de regels aanpassen!

Een vw organiseren, de eisen erbij zetten. Mensen een verhaal laten schrijven en dan pas, als ze hun verhaal afhebben, hun naam op de lijst met schrijvers zetten. Misschien dat dat helpt

das ook weer handig denk ik zo.. Ik bedoel, dan hebben we helemaal geen idee meer of mensen het uberhaupt in gaan leveren

I've seen Sweeney Todd more times than many therapists would consider emotionally healthy 
Superdreuzel Geplaatst op 03-12-2011, 17:05 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Tuurlijk gaan we door, alleen moeten we de schrijftijd van een maand zwaar dumpen. Iedereen schrijft toch pas in de laatste week, dus twee weken schrijftijd is tijd zat. Zo, uw vw die hard heeft gesproken

alice Geplaatst op 03-12-2011, 18:20 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Er zijn ook mensen die wel de maand schrijven gebruiken.

Secret-v Geplaatst op 03-12-2011, 19:20 Reageer
user icon
administrator
Verstuur privé bericht

Misschien een idee om de schrijftijd in te korten en het minimum aantal pagina's omlaag halen of zelfs afschaffen. Op die manier maken we er gewoon telkens kleine wedstrijdjes van.

alice Geplaatst op 03-12-2011, 19:35 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Ja of een aantal woorden en bij voorbaat er al bij zetten of het lange of korte wedstrijd word.

ajaxjoey9 Geplaatst op 03-12-2011, 21:06 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

je kan een keer proberen de tijd in een week of twee weken te maken.
dan moeten ze opschieten met schrijven en zit de pit er meer in, anders ga je wachten en word het saai.
een ander idee een tijdje stoppen en dan later weer verder gaan.

Howlingwolf Geplaatst op 04-12-2011, 15:35 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 03-12-2011, 19:20 Secret-v schreef:
Misschien een idee om de schrijftijd in te korten en het minimum aantal pagina's omlaag halen of zelfs afschaffen. Op die manier maken we er gewoon telkens kleine wedstrijdjes van.

Op 03-12-2011, 19:35 alice schreef:
Ja of een aantal woorden en bij voorbaat er al bij zetten of het lange of korte wedstrijd word.

Of een combinatie.. Verschillende wedstrijden organiseren. De grote wedstrijden met een tijdslimiet en een aantal pagina's. De kleine kunnen dan gewoon met 2 weken tijd, geen limiet voor het aantal pagina's. En dan om en om een grote en een kleine wedstrijd laten lopen (of in de vakanties tegelijk)

Ginny-w Geplaatst op 04-12-2011, 15:45 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Maar als je ze tegelijk laat lopen krijg je dat heel veel bij eentje mee doen en dan niet bij de ander, omdat we toch meestal wel de standaard mensen hebben die meedoen met de wedstrijden...

Help will always be given at Hogwarts to those who ask for it. 
Howlingwolf Geplaatst op 04-12-2011, 15:48 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-12-2011, 15:45 Ginny-w schreef:
Maar als je ze tegelijk laat lopen krijg je dat heel veel bij eentje mee doen en dan niet bij de ander, omdat we toch meestal wel de standaard mensen hebben die meedoen met de wedstrijden...

Okee.. daar heb je dan wel weer gelijk in... Ik dacht, dan heeft iedereen -meestal- wel tijd, dus dan heeft iedereen de kans om te schrijven. Het aantal personen is inderdaad een probleem

alice Geplaatst op 04-12-2011, 15:49 Reageer
user icon
moderator
Verstuur privé bericht

Tegelijk laten lopen is misschien niet altijd een goed idee.

Ginny-w Geplaatst op 04-12-2011, 15:50 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-12-2011, 15:48 Howlingwolf schreef:
[...]

Okee.. daar heb je dan wel weer gelijk in... Ik dacht, dan heeft iedereen -meestal- wel tijd, dus dan heeft iedereen de kans om te schrijven. Het aantal personen is inderdaad een probleem

Maar je zou bijvoorbeeld zo'n grote wedstrijd in de vakantie kunnen plannen en die kleine gewoon tijdens school enzo.

Howlingwolf Geplaatst op 04-12-2011, 15:55 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-12-2011, 15:50 Ginny-w schreef:
[...]

Maar je zou bijvoorbeeld zo'n grote wedstrijd in de vakantie kunnen plannen en die kleine gewoon tijdens school enzo.

Alweer een geniaal idee Al pleit ik wel voor misschien ook een grotere wedstrijd tussendoor.. Als je soms moet wachten tot de volgende vakantie (lang voor de die-hards?) ..

We kunnen het ook democratisch beslissen middels een poll

Dit bericht is gewijzigd op 04-12 15:55.

Ginny-w Geplaatst op 04-12-2011, 15:57 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Op 04-12-2011, 15:55 Howlingwolf schreef:

Alweer een geniaal idee Al pleit ik wel voor misschien ook een grotere wedstrijd tussendoor.. Als je soms moet wachten tot de volgende vakantie (lang voor de die-hards?) ..

We kunnen het ook democratisch beslissen middels een poll

Dat zou je kunnen doen Als er bijvoorbeeld redelijk wat weken tussen de vakanties zitten...

Dat kunnen we doen :P  

Evilwitch Geplaatst op 05-12-2011, 15:21 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Wat fijn dat er zoveel is gereageerd!
Ik vind dat er heel goede ideeën voorbij zijn gekomen en ik denk inderdaad dat een poll uitkomst zou kunnen bieden. Weet iemand hoe ik dit erin kan plaatsen?
Zelf denk ik dat kleine wedstrijden (onder het mom: "Kort maar krachtig." ) een uitkomst kunnen bieden in drukke periodes. Het lijkt me ook fijn omdat je dan wat minder stress hebt en toch kan blijven schrijven (voor hen die dat leuk vinden).
De grote wedstrijden kunnen we in ieder geval gedeeltelijk in vakanties laten vallen en ik vind een maand hiervoor toch wel fijn. Als je research moet doen of bent vastgelopen, kun je je tijd echt gebruiken!

Wat ook leuk is om eens over na te denken, is om eens een ander soort wedstrijdtype erdoor te gooien:

- De Stapelwedstrijd: Tijdens je maand schrijftijd krijg je elke week van de jury één (kleine) opdracht erbij. Bijv. week 1: flashback, week 2: introductie nieuw personage, week 3: verander van locatie, week 4: eindig waar je bent begonnen.
- De No-life wedstrijd: Aan een stuk door typen zonder editen, à la NaNoWriMo. Maar dan in bijvoorbeeld een week en 3.000 woorden o.i.d.
- De Vervolgwedstrijd: Een vervolg schrijven van een al eerder door jou geschreven verhaal.
- Vrije Interpretatiewedstrijd: Neem een boek/film/gedicht/schilderij/voorwerp/citaat als uitgangspunt en schrijf hier een eigen verhaal over. Laat je inspiratie de vrije loop en wijk af van de bekende paden!

Het zijn maar ideeën en als er geen schrijvers zijn houdt het op, maar het zou voor wat afwisseling kunnen zorgen en nieuw enthousiasme op kunnen laten laaien. We zouden ook een vw kunnen starten en dat elke schrijver zelf mag bepalen voor welk type wedstrijd hij zich inschrijft. Dan is de uiteindelijke winnaar degene die het best voldeed aan de criteria van zijn wedstrijdtype.
Hmm... Volgens mij heb ik weer zin om te schrijven xD

Dit bericht is gewijzigd op 05-12 23:09.

Ginny-w Geplaatst op 05-12-2011, 15:40 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Die verschillende verhalen vind ik wel een leuk idee Alleen heb ik nu wel even genoeg van NaNo
Alleen je laatste idee, het lijkt mij beter dat de jury gewoon kiest welk soort verhalenwedstrijd het wordt, want als de schrijvers daar zelf voor kiezen dan moet de jury met heel veel verschillende dingen rekening houden en dat is gewoon onhandig.

Evilwitch Geplaatst op 05-12-2011, 23:04 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Er zijn nu polls!
Wat ik met de type VW's bedoel staat in één van mijn posts uitgelegd.
Toelichting geven in een post mag altijd!

Superdreuzel Geplaatst op 05-12-2011, 23:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Zo, polls beantwoord.
Die termijn van een maand moet opkrassen! Iedereen denkt dan, ach, ik heb nu geen inspiratie, en ik heb nog een maand!
*29 dagen later*
O, goh, helemaal vergeten! Ja, ik doe niet meer mee!

*ja, zo gaat het elke keer, mensen!*

morgan Geplaatst op 06-12-2011, 12:12 Reageer
user icon
gebruiker
Verstuur privé bericht

Misschien wel, Frank. Maar mensen gaan naar school, studeren, werken. Er kan altijd iets tussen komen waardoor het niet lukt.

Ik hou van het leven, ik hou van de zon. Ik open de deuren, en flikker van het balkon  
2